Raspisan konkurs

Hrvatska se nalazi pred jednom od najvećih i najsloženijih odluka u obrambenom resoru od završetka Domovinskog rata. Odluka o tome koji će se borbeni avioni kupiti u samom je finalu. Ministarstvo obrane u petak je objavilo da je završilo s procenom ponuda za nabavku novih borbenih aviona za Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo.

Hrvatska je raspisala konkurs na koji su se javila četiri ponuđača, Sjedinjene države, Grčka, Izrael i Švedska. Amerikanci i Grci nude polovne F-16, a Izraelci F-16 Barak. Šveđani nude svoje nove Gripene.

U samom zahtevu za ponudom Ministarstvo obrane iznelo je četiri ključne domene koje će se procenjivati kroz evaluaciju pristiglih ponuda. U razgovoru za emisiju Hrvatskog radija „U mreži Prvog“ naveo ih je član savetodavnog tela za odabir borbenih aviona Gordan Kolak.

Jedan od tih kriterijuma je ona strateška, odnosno odabir strateškog partnera koji će s Hrvatskom razvijati tu komponentu hrvatskog ratnog vazdugoplovstva. Drugi je financijska, koja govori o cijeni – ne samo aviona, nego ukupnog projekta, odnosno life cycle costu aviona koji se nabavlja. Treći kriterijum je sposobnost, ona govori udovoljavaju li ti avioni svim zahtevima Hrvatskog ratnog vazduhoplovstva. Četvrte su investicije, koje govore o direktnoj privrednoj saradnji odabrane zemlje, odnosno zemlje partnera.

U odabiru će, osim tehničkih karakteristika, prednjačiti i privredni interesi. Kolak kaže i kako je interes Hrvatske da se novac koji se uloži u izgradnju sposobnosti Hrvatskog ratnog vauduhoplovsta vrati kroz određenu privrednu saradnju sa zemljom od koje je avione kupila.

Kolak upozorava da se ne bi trebalo baratati ciframa koliko će avioni stajati, jer još nemamo informaciju o veličini ponuda. Cena od milijardu eura koja se spominje u medijima je za sada, upozorava, samo nagađanje.

Vojni analitičar i urednik portala „Obris“ Igor Tabak slaže se da je teško govoriti o ceni. Ona može radikalno da varira, kaže on napominjući da je Hrvatska u ovoj nabaci odabrala ići prilično zatvorenim pristupom. Ima naime zemalja koje zahtev za ponudama objave, i onih koje to ne učine. Hrvatska ga je odlučila ne objaviti. Tabak napominje da još uvek ne znamo što je u paketu ponude i da nećemo znati konačnu cenu dok Ministarstvo ne objavi brojku. Sam sadržaj ponuda nije poznat. Tu se ne radi samo o avionu, nego o obuci pilota, održavanju, dakle o paketu. A cena paketa, koji može obuhvaćati simulatore, može da varira, objašnjava.

Tabaku je žao što je cela stvar prošla na takav jedan zatvoren način jer bi, kaže, bilo zanimljivo videti više detalja.

Ostavite prvi komentar

Ostavite komentar

Vaša imejl adresa neće biti objavljena.


*