Stroži uslovi na tehničkom pregledu od 5. juna – katalizatori obavezni u pojedinim vozilima

Od ovog leta počinje primena strožih pravila na tehničkim pregledima, a najveći problem biće merenje kvaliteta izduvnih gasova, zbog kojih mnogi automobili neće više moći da budu registrovani.

 

Stroži uslovi na tehničkom pregledu od 5. juna - katalizatori obavezni u pojedinim vozilima

Foto: 021.rs
Prema pravilniku o tehničkim uslovima, vozila moraju da imaju katalizator ako su sa njim proizvedena, što znači da katalizator kao i DPF ne treba naknadno ugrađivati na automobile koji ih nikada nisu imali. Polovnjaci stari i do 20 godina morali bi da imaju katalizatore i DPF filtere.
Mnogi vlasnici nisu sigurni da li je njihov automobil proizveden sa katalizatorom ili DPF-om. Zato su se pojavile prve procene prema kojima više od 100.000 vozila neće moći da prođe novi tehnički pregled od 5. jula pošto imaju problema sa izduvnim gasovima.
Profesor Dragan Knežević sa Katedre za motore Mašinskog fakulteta u Beogradu kaže za RTS da se to da li vozilo ima sistem naknadnog tretmana izduvnih gasova može proceniti na osnovu njegovog godišta.
Euro 1 norma je uvedena u januaru 1992. godine, pa Euro 2 norma 1995, a Euro 3 2000. godine, odnosno 1998. i 1999. kod nekih proizvođača, tako da je kod nas kritična ta Euro 3 norma, gde sva vozila sa benzinskim motorima imaju katalizatore, vozila sa dizel motorima imaju oksidacione katalizatore, ali retko koje vozilo ima filter čestica odnosno DPF„, objašnjava Knežević.
Kaže da je 2005. godina uvedena norma Euro 4, kod koje sva vozila sa bezinskim motorima imaju katalizatore, vozila sa dizel motorima oksidacione katalizatore i skoro svi DPF osim najslabijih verzija dizel motora.
Euro 5 vozila od 2009. godine imaju kompletan sistem naknadnog tretmana, osim nekih najslabijih dizel motora. Euro 6 norma je uvedena 2014. godine i ta vozila imaju kompletan sistem„, ističe Knežević.
Iznajmljuju katalizatore za 15 evra
Kako piše „Blic“, na internetu se mogu naći oglasi na kojima se iznajmljuju katalizatori za tehnički pregled za 15 evra.
Ne možete proći tehnički pregled zbog nedostatka katalizatora? Skupa Vam je opcija ugrađivanja novog? Iznajmite katalizator za period obavljanja tehničkog pregleda. Cena 15 evra (u cenu uračunat i period od 48h, vreme za koje se može ugraditi i otići na tehnički pregled)„, glasi jedan od oglasa.
Da bi iznajmljivanje katalizatora moglo da donese dobru zaradu najbolje znaju zaposleni u auspuh servisima koji su dobro upoznati sa trenutnim stanjem katalizatora u Srbiji.
„Najmanje 100.000 vozila u Srbiji ima problema sa izduvnim gasovima. Reč je o automobilima čiji je katalizator začepljen, izvađen ili je zamenjen loncem ili cevlju. Mnogi vlasnici vozila vade katalizator kako bi uštedeli gorivo. Međutim, pitanje izduvnih gasova nije samo pitanje katalizatora„, upozoravaju u jednom „auspuh servisu“ u Beogradu.
Kako kažu, automobil može emitovati nepropisnu količinu izduvnih gasova čak i kada ima ispravan katalizator.
Ako je motor loš i, na primer, troši litru ulja na 10.000 kilometara, onda katalizator tu ne može ništa da pomogne. Zato bi bilo dobro da MUP precizira šta će se konkretno raditi na tehničkom pregledu u vezi sa izduvnim gasovima od 5. jula. Da li će se tražiti da vozilo emituje propisanu količinu izduvnih gasova ili samo da ima ispravan katalizator„, kažu za Blic u servisu.
Zbog toga mnogi auspuh servisi odlažu sve poslove u vezi sa katalizatorom.
Na primer, ne mogu da garantujem vlasniku vozila da će proći tehnički pregled kada mu zamenim katalizator ako ne znamo ni šta se konkretno traži na tom pregledu„, apostrofiraju u servisu.
Cena katalizatora od 50 do 1.500 evra
Raspon cena katalizatora je veoma veliki.
Najeftiniji su univerzalni katalizatori koji koštaju od 6.000 do 12.000 dinara i mogu da traju od 50.000 do 100.000 pređenih kilometara. Zatim, imate zamenske katalizatore koji se uvoze iz inostranstva, kao što su, recimo, ‘imasaf’ katalizatori, čija se cena u zavisnosti od vozila kreće od 200 pa do nekoliko stotina evra. Konačno, postoje originalni katalizatori, koji mogu da koštaju i po 1.500 evra„, objašnjavaju u servisu.
Zavisno od modela, katalizatori mogu stajati na različitim mestima, ali najčešće su na izduvnoj grani motora ili ispred prednjeg lonca, na sredini automobila – kažu u servisu.
Provera da li se tu kompletan katalizator nalazi je moguća vizuelno, ali i pomoću metalnog predmeta.
Ako je zvuk tup kada se metalnim predmetom udari u katalizator, to znači da je sadržaj katalizatora pun. U slučaju da katalizator zvoni, znači da je šupalj, odnosno da ne radi„, ističu u jednom od auspuh servisa i dodaju da nedostatak katalizatora može da signalizira i žuta lampica na instrument tabli, poznati „ček endžin“.
Autor: RTS, Blic

Ostavite prvi komentar

Ostavite komentar

Vaša imejl adresa neće biti objavljena.


*