Litar goriva i dalje skuplji od jednog evra

pixabay
Dok se u većini zemalja u regionu benzin i dizel toče za manje od 117,5 dinara, kod nas je nerealno da očekujemo takvu šansu jer dažbine učestvuju s 55 do 65 odsto.
pixabay

Vozači u Srbiji izgleda neće imati priliku da toče gorivo po cenama nižim od jednog evra. Srbiji u tom smislu ne može da pripomogne ni pandemija virusa korona, koja je drastično oborila cenu crnog zlata u svetu u poslednja dva i po meseca. Dotle da je nafta tipa brent pre mesec dana pala na 17 dolara, a američka laka nafta na minus 37 dolara za barel. Benzin i evrodizel se na domaćim pumpama i dalje toče po cenama gotovo najvišim u okruženju.

Ako se uporedi spisak zemalja u regionu s cenama danas i pre pandemije i drastičnog pada cene barela izazvane ovim virusom, redosled zemalja na tabeli je ostao isti. Srbija i dalje posle Albanije ima najskuplji evrodizel koji se prodaje po 1,149 evra. Benzin je skuplji samo u Albaniji i Grčkoj, dakle isto kao i pre pandemije, a nešto je malo pojeftinio auto-gas u odnosu na region i sada ga skuplje od nas toče Grčka, Mađarska i Slovenija, što nije ranije nije bio slučaj.

Upitan da li će Srbija imati sreću da kao vozači u Republici Srpskoj, Crnoj Gori, Rumuniji, Mađarskoj benzin plaćaju ispod jednog evra, Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, kaže da, dokle god u ceni benzina dažbine budu oko 65 procenata, u ceni dizela oko 62 odsto, i u TNG-u 55 procenata, teško da bilo koji od ovih derivata može u maloprodaji da košta manje od jednog evra.

– Samo je nominalna vrednost akcize na benzin 28 procenata, a dizela 15 odsto veća od iznosa koji odlazi na celokupni naftni sektor od izvora nafte, preko veoma složene logistike i prerade, pa do distribucije i maloprodaje derivata nafte. Da li deo kompanijske cene može da bude manji, zavisi od toga da li je na nacionalnom i regionalnom nivou dovoljno razvijena tržišna konkurencija koja će ključne igrače primorati na smanjenje cena i naravno troškova poslovanja na jednom tržištu koji određuju prag ispod koga nijedna kompanija neće ići, bar ne u dužem vremenskom periodu, kaže Mićović.

Možda, dodaje, zvuči neverovatno, ali obe te stvari su u rukama države, ali se o njima ne razmišlja od danas do sutra, pa i ne mogu da se promene preko noći.

Gotovo svake godina u poslednjih desetak uvedena je bar jedna nova obaveza za proizvođače, uvoznike, skladištare, veleprodavce ili maloprodavce goriva, koja je naravno uticala na rast troškova poslovanja. Povrh toga uvedene su četiri nove naknade, koje se obračunavaju na svaki litar goriva koji se stavi na tržište i ozbiljno su povećane akcize, objašnjava naš sagovornik.

Činjenica je da je, s druge strane, cena sirove nafte i dalje jedan od bitnih faktora koji utiče na troškove distributera naftnih derivata, pa samim tim i na cenu goriva na benzinskim stanicama. Cena nafte je počela da pada od 3. januara, a cena goriva u Srbiji negde od 20. januara. Cena barela brenta je u ovom periodu sa 68,91 dolar pala na ispod 20 dolara 21. aprila i do danas se oporavila na oko 30 dolara. U odnosu na kraj januara cene benzina u Srbiji su pale za 27 dinara, dizela za 31,90 dinara i TNG auto-gasa za 17,33 dinara, kaže on.

Skok cene sirove nafte će svakako povećati troškove proizvođača derivata bilo da su u pitanju domaće ili rafinerije u okruženju, ali se to svakako neće odraziti tako značajno niti tako brzo na cene goriva na benzinskim stanicama.

Cena brenta je od 27. aprila do 5. maja povećana od 19,99 do 30,97 dolara po barelu, ili 55 odsto, a cene goriva i u Srbiji i u okruženju su u tom periodu bile u padu, kao efekat ranijeg pojeftinjenja sirove nafte, kaže on.

Ako se pogledaju cenovnici na pumpama, vidi se gotovo zanemarljiva razlika među naftnim kompanijama. Razlika je za poneku paru. Na pumpama „Helenik petroleuma”, evrodizel se juče točio za 132,4, BMB 95 oktana za 123,4 i auto-gas TNG za 66,4 dinara. Kod „Lukoila” se benzin BNB 95 prodaje tako za 123,4, evrodizel 132,9, a aut-gas za 66,6 dinara.

Ako se pogleda komšiluk, benzin je i dalje najjeftiniji u BiH i toči se za 0,80 evra, dizel je najpovoljnije kupovati u Makedoniji, gde je 0,68 evra, dok auto-gas najmanje košta u Bugarskoj – 0,38 evra ili 44,84 dinara, što je jeftinije od Srbije za 23,6 dinara.

Kada se sve ovo vidi, izgleda da se gorivo jedino u našoj zemlji tretira kao luksuzna roba, čim je toliko skupo.

IZVOR:POLITIKA

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*