Nutricionisti upozoravaju na šest najgorih namirnica za zdravlje creva

Screenshot-

Određene namirnice treba konzumirati sa oprezom, dok je druge potrebno u potpunosti izbegavati.

Važnost crevnog mikrobioma

Ako želimo da vodimo zdraviji i srećniji život, niko od nas ne bi trebalo da zanemari crevni mikrobiom.

“Sastoji se od triliona mikroba koji reaguju na ono čime ih hranimo”, kaže nutricionistkinja Federika Amati dodavši da zdravlje creva zavisi od onoga što svakodnevno unosimo, piše The Telegraph, a prenosi N1 Zagreb.

Ne možete da promenite svoje gene, ali konzumirajući hranu koja je povezana s “dobrim” mikrobima, možete poboljšati svoj mikrobiom.

Dobrobiti često mogu da se osete u roku od nekoliko dana, iako Amati naglašava: “Morate kontinuirano da radite na zdravlju vašeg mikrobioma. Volim da koristim analogiju sa vrtom. Ako imate predivan vrt, ali ga nikad ne zalivate i ne otklanjate korov, uništićete ga.”

Ultra-prerađena hrana

Veliki broj kalorija koje unosimo na dnevnoj bazi dolaze iz ultra-prerađene hrane. Reč je o hrani koja sadrži celi niz hemikalija kao što su konzervansi, zaslađivači, veštačke boje i arome.

Hrana koja je najgora po ovom pitanju uključuje viršle, pileće medaljone, hleb masovne proizvodnje, žitarice sa dodatkom šećera, keksove, jogurte sa dodatkom šećera, instant supe, sladoled i čips.

“Najveći problem sa ultra-prerađenom hranom jest da je takva hrana siromašna hranjivim materijama, pa je ljudi preterano konzumiraju. Telo traži hranjive nutrijente, koje ne dobija iz ultra-prerađene hrane, zbog čega dolazi do preterane konzumacije. Ova hrana takođe sadrži emulgatore koji remete crevni mikrobiom,” kaže nutricionistkinja Stefani Mur.

Hrana pržena u nekim uljima

“Razne vrste ulja koje se koriste za duboko prženje – ulja od rafiniranih semenki poput suncokreta, uljane repice, kukuruza ili soje su, zbog prirode procesa rafiniranja, vrlo oštećena. Takođe su vrlo bogata omega-6 masnim kiselinama, što može da smeta vašim crevima“, pojašnjava Mur.

“Ako iznova zagrevate isto ulje, ono stvara krajnje proizvode napredne glikacije (AGE) koji oštećuju zid našeg creva. Trebalo bi da smanjite količinu pržene hrane u svojoj ishrani i da pazite na hranu poput pohovane piletine i pečenih kobasica”, napominje Mur.

Šećer

“Šećer hrani nepoželjne mikrobe u vašim crevima, a nema nikakvu nutritivnu vrednost“, navodi Mur. Mur naglašava da su svi šećeri loši za zdravlje creva. Najgora namirnica bogata šećerima je kukuruzni sirup sa visokim procentom fruktoze.

Nepasterizovani med i javorov sirup u malim količinama imaju neke prehrambene prednosti, ipak prepuni su šećera.

Veštački zaslađivači

Veštački zaslađivači podstiču razmnožavanje patogenih ili “loših” bakterija u crevima. Crevni mikrobiom pokušava da ih razgradi, ali se ti zaslađivači sastoje od hemikalija koje nije u stanju da preradi.

Pri razgradnji veštačkih zaslađivača, oslobađaju se nusproizvodi koji ubijaju “dobre bakterije“.

Posebno opasni su veštački zaslađivači poput sukraloze, aspartama te acesulfam kalijum.

Proteinske pločice

Nutricionisti su složni da većina proteinskih dodataka nije korisna za zdravlje creva.

“Visoko su obrađeni i sadrže aditive i veštačke zaslađivače. Ako sadrže šećer u bilo kojem obliku treba ih izbegavati”, napominje Mur.

Neki od proteinskih dodataka mogu da budu dobri za naša creva poput dehidriranih prašaka za juhu od kostiju, kao i konopljin protein.

Alkohol

Osim što je toksičan za jetru, alkohol je toksičan i za creva. Ubija “dobre” bakterije i stvara poremećaje u našem crevnom mikrobiomu.

“Takođe, slabi zid creva i uzrokuje upalu”, ističe Mur.

Koje namirnice treba konzumirati sa oprezom?

Prethodne namirnice bi svakako trebalo da izbegavate dok bi mlečne proizvode, hranu s visokim procentom zasićenih masti i crveno meso trebalo da konzumirate sa pojačanim oprezom.

Mlečni proizvodi su problematični jer mnogi ljudi ne mogu da razgrade laktozu u mlečnim proizvodima što uzrokuje probavne probleme.

Svaka hrana koja sadrži prekomernu količinu masti povezana je sa povećanjem upale, dok je preterana konzumacija crvenog mesa takođe loša za zdravlje creva, jer je ovaj tip mesa bogat zasićenim mastima.

 

 

 

IZVOR:N1

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*