Posle punih 25 godina, opera „Karmen“ Žorža Bizea biće premijerno izvedena 30. septembra na sceni „Jovan Đorđević“, saopštavaju iz SNP-a.
Uz skoro dvesta ljudi u horu i orkestru, soliste, balet i veliki broj statista, u ovoj operskoj postavci debitovaće Dečiji hor na čelu sa Vericom Pejić.
„Karmen je jedna od najpopularnijih opera na svetu. Operski repertoar najstarijeg nacionalnog teatra apsolutno mora da ima ovakvo delo. Naš zadatak je da kroz umetnost otvaramo pitanja koja su bitna za jedno društvo. Pored toga, što je publika voli, njena tematika je uvek aktuelna: Borba za slobodu. Kao što glavna junakinja na kraju opere kaže: Slobodna sam se rodila, slobodna ću umreti! Uz to, tehnički i umetnički zahtevi ovako velike opere nama daju priliku da pred sebe postavimo novi izvođački izazov“, objašnjava Sanda Milankov, direktorka Opere Srpskog narodnog pozorišta.
Opera „Karmen“ pred novosadskom publikom oživljava u režiji Ozrena Prohića, gostujućeg reditelja iz Hrvatske. Smelo i uzbudljivo, Ozren otvara vrata operi iz 19. veka i daje joj priliku da nastavlja da podstiče na razgovor i dvesta godina kasnije.
„Danas kada pričamo o režiji opere, možemo pričati o spektaklu, kulturnoj reprodukciji, nekakvim atrakcijama, ali kao i u pozorištu generalno, najbitnije je osetiti vibraciju sa vremenom u kom se radi. Bitno je osetiti titraje savremenosti i onda opera i u muzičkom, i dramskom čitanju postaje zanimljivija. Ne volim da pričam u pozorištu o modernosti i aktuelnosti. Možemo da pričamo o klasici a sigurno da pokušavamo uvek da napravimo aktuelne i nove trendove. Zato teatri i postoje“, priča reditelj Ozren Prohić.
Danas stvaraoci u celom svetu kroz različite umetničke oblike gledaju nijanse i možda nerazvijene strane lika Karmen da bi ispričali svoje priče, pa je tako u poslednjoj deceniji ovo opersko delo dobilo različite interpretacije glavnog motiva, dovodeći je u ravan sa nekim od najaktulenijih globalnih tema, a u vezi sa položajem žene u savremenom društvu. O sudbini Karmen odlučuju muškarci koje ona odabere, a želja da bude večno slobodna košta je života. Ova fatalnost je ono što tragičnu priču čini tako scenski privlačnom, iako to nije aktivistička opera.
„Operska perspektiva je time više važnija kada sagledamo vreme u kom je opera napisana, a ni do danas se nije puno promenilo. Ne radi se samo o ženskoj perspektivi, radi se o perspektivi drugog. O perspektivi autsajdera koji pokušavaju da se izbore za sopstvenu egzistenciju i slobodu i biraju slobodu, pa makar bili i mrtvi“, dodaje Prohić.
Da je „Karmen“ opera o nepristajanju na nametnuta pravila, o pravu na život, o hrabrosti, drskosti, smelosti, suglasan je i dirigent, maestro Aleksandar Kojić. Raskošna, fatalna, neodoljiva i najvoljenija opera svih vremena.
„Dugovečnost opere „Karmen“ leži u danas popularnim numerama koje je čine, iako to nije bio slučaj na njenoj praizvedbi. Ono što je Bize izveo tada – priču o čvrstom ženskom karakteru, priču o ženi koja ide u smrt jer radi ono što ona hoće i oseća, kontra svih društvenih normi, to je bilo šokantno za ondašnju publiku. Za nas je ona danas hrabra žena. Dakle, ovo je i dramaturški i muzički dugovečna opera“, tvrdi Kojić.
Be the first to comment