
Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u Vladi Republike Srbije Mladen Šarčević najavio je danas da će se prvo pilotiranje državne mature sprovesti od 27. do 30. oktobra, a priliku da vide kako će izgledati „velika“ matura imaće učenici trećih razreda iz 101 srednje škole.

Šarčević je na konferenciji za novinare istakao da se pilotiranje sprovodi uz podršku Projekta državne mature, i to u 50 gimnazija, 44 srednje stručne škole i tri srednje umetničke škole, a pilotiraće se završni ispit i sve tri vrste mature – opšta, stručna i umetnička.
Cilj pilotiranja je, kako je objasnio, da se proveri kvalitet ispitnih zadataka i deo procedura koje se sprovode u školama u toku sprovođenja mature, kao i da se na vreme uoče i otklone eventualni propusti i nedostaci i da se učenici naviknu na testiranje tog tipa.
On je objasnio da je Projekat državne mature iniciralo resorno ministarstvo, a finansijska sredstva za realizaciju projekta, u iznosu od 3,7 miliona evra, obezbedila je Evropska unija kroz IPA 15.
Ministar je podsetio na to da se već godinu i po dana radi na ovom projektu, uz ocenu da smo, bez obzira na to što koronavirus otežava ceo postupak, uspeli da održimo kontinuitet.
Važno je da imamo dovoljno vremena da uz sve mere opreza organizujemo maturu, preneo je Šarčević i poručio da će, kada se poboljšaju epidemiološki uslovi, biti urađen drugi puni pilot kako bi generacija koja je sada treća godina dobila što više simulacija.
Prema njegovim rečima, tu generaciju čeka polaganje prave mature na kraju školske 2021/2022. godine, s tim što je i ranije probano da se ona održi, ali je to odloženo kako bi se izbeglo da na taj način polažu i ona deca koja nisu obuhvaćena reformskim programom gimnazija, odnosno koja su učila po starom programu.
Ministar je podsetio na to da je zakonom već rešeno da trogodišnje školovanje nije kraj školovanja, već da onaj ko želi da ide dalje ima i mogućnosti za to, i to tako što će polagati stručnu maturu.
Niko nije uskraćen time što nije položio ovu maturu koju zovemo državna ili opšta. Malo je interesovanje za umetničku maturu, a mi mislimo da pojačamo umetničke komponente i kroz sve druge nivoe obrazovanja, objasnio je Šarčević.
On je podsetio na to da je urađena redukcija obrazovnih standarda u srednjim stručnim školama, što ostaje da se uradi i u osnovnim i srednjim školama.
Učenici će, što više imaju proba i treninga, početi da shvataju da koncept novog modela učenja nije gomilanje činjenica i ponovno učenje pred ispit, već prepoznavanje sadržaja koji su radili kroz projekte koje mogu da iskažu kroz primenu stečenih znanja, objasnio je ministar.
Matura je jedna osnova, važna poluga koja pomera srpsko obrazovanje ka kvalitetu, podvukao je on i najavio da će biti gotov i jedinstveni informacioni sistem, tako da će se izbeći eventualni problemi.
Prema njegovim rečima, fakulteti sada imaju priliku da učestvuju tako što će profesori birati težinu zadataka, a svaki predmet će imati dva nivoa težine, standardni i visoki nivo, tako da od kandidata zavisi koji nivo će izabrati i gde će biti primljen.
Takođe, kako je konstatovao, učenici će biti bolje informisani o tome šta moraju da biraju da bi upisali određene fakultete, a nova pogodnost je ta što mogu da se prijave na neograničeni broj fakulteta.
Šef Delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici objasnio je da uvođenje velike mature ima tri važna elementa, od kojih se prvi tiče podizanja kvaliteta obrazovanja, drugi podizanja standarda obrazovanog sistema koji će pružiti jednake kriterijume za polaganje ispita, dok se treći odnosi na podizanje kredibilnosti, odnosno veće transparentnosti.
Projekat državne mature je finansirala EU, a to je samo deo većeg paketa od 35 miliona bespovratne pomoći koje je Unija dala za projekte iz oblasti obrazovanja koji se trenutno sprovode, ukazao je Fabrici.
On je podsetio na to da je taj novac deo sume od 100 miliona evra koliko je EU dala Srbiji od 2003. godine za unapređenje sistema obrazovanja.
EU i Srbija rade zajedno u ovoj oblasti gotovo dve decenije. Obrazovanje predstavlja životnu investiciju i zato je neophodno da stalno ulažemo u njega, rekao je Fabrici i dodao da obrazovanje može da promeni kompletnu situaciju, odnosno da kvalitetno obrazovanje jača celo društvo.
Drugo pilotiranje mature planirano je za maj sledeće godine i trebalo bi u potpunosti da liči na pravu maturu jer će se tada, osim zadataka, proveravati i sve procedure u sprovođenju državne mature.
Be the first to comment