Šinvon u Nišu gasi deo proizvodnje, deo radnika ide u Juru

NIŠ –

Firma „Šinvon“ u Nišu gasi deo proizvodnje zbog poslovnog gubitka, a radnici sa ugovorom za stalno idu u „Juru“, dok će ostali dobiti otkaz, prenose Južne vesti.

Gasi se deo proizvodnje u „Šinvonu“ (ćerka firma Jure) koji zapošljava 660 radnika.

Zbog, kako stoji u odluci koja je postavljena na oglasnu tablu niške firme Šinvon, velikog poslovnog gubitka i promene količine instalacija koju mogu da realizuju, do kraja septembra biće zatvoren deo proizvodnje, a radnicima na neodređeno ponuđeno je da pređu u fabriku Jura, čija su ćerka firma.

shinwon, sinvon

Izvor: Video screenshot

Od 660 onih koji rade u sektoru proizvodnje auto-instalacija, 264 je za stalno i samo oni će moći da pređu u Juru, dok je sudbina gotovo 400 radnika nejasna i verovatno ostaju bez posla.

Nakon što je u januaru bez posla ostalo 233 radnika, od kojih većini nije produžen ugovor, sada slede nova otpuštanja u toj južnokorejskoj fabrici i to od kraja septembra.

Prema dokumentu „Odluka o zatvaranju organizacionog dela društva – Sektora proizvodnje instalacija sa svim unutrašnjim organizacionim jedinicama službama“ koji se prosleđuje radnicima, a koji je i okačen na oglasnoj tabli kompanije, gasi se sektor proizvodnje auto-instalacija sa 660 zaposlenih radnika, a njima 264 koji su zaposleni na neodređeno ponuđeno je da pređu u sestrinsku fabriku Juru i rok da se izjasne imaju do 11. septembra.

Oni koji ne pristaju na prelazak, prema odluci, nemaju pravo na otpremninu, ni nadoknadu, iz Nacionalne službe za zapošljavanje.

Zaposlenima koji budi odbili da prihvate ponudu za izmenu ugovorenih uslova rada biće otkazan ugovor o radu zbog neprihvatanja ponuđenih mera za zapošljavanje i u tom slučaju zaposleni nemaju pravo na otpremninu, a ni pravo na novčanu nadoknadu kod Nacionalne službe za zapošljavanje.

S obzirom na činjenicu da će poslodavac realizacijom mere za rešavanje viška zaposlenih obezbediti rad kod drugog poslodavca za sve zaposlene, poslodavac neće isplaćivati otpremninu, te shodno tome poslodavac nije obezbedio određena finansijska sredstva za rešavanje socio-ekonomskog položaja zaposlenih, stoji u obaveštenju radnicima, navode Južne vesti.

Takođe, 264 radnika će moći da prihvate posao u Juri i tamo dobiti ugovor na određeno na period od najmanje šest meseci, dok ostatak od 396 zaposlenih koji nisu zaposleni za stalno, ostaju bez posla.

Kako saznaju Južne vesti, sektor u kome se proizvode brisači se ne gasi, ali u njemu radi mnogo manji broj radnika i to tek samo par desetina.

Radnici kažu da ih je ovakva odluka zatekla, iako se godinama spekuliše o zatvaranju Šinvona koji u Nišu posluje od 2011. godine.

„Stiglo je obaveštenje, odluka se deli viber grupama zaposlenih. Jedina mogućnost nam je da pređemo u Juru, nemamo pravo na otpremninu ili na nadoknadu od Biroa. Onima na određeno vreme sledi otkaz. Dosta ljudi je podiglo kredit zadnjih meseci, nije bilo najava da se zatvara, samo nekih spekulacija“, kaže jedna radnica.

U korporaciji Jura nisu želeli da komentarišu gašenje dela proizvodnje, navode Južne vesti.

Po zakonu radnici Šinvona imaju pravo na otpremnine

Predsednik Samostalnog sindikata metalaca Srbije Zoran Marković rekao je, povodom iskazivanja viška zaposlenih u Jura Šinvonu u Nišu, da moraju da se poštuju zakoni Srbije i da radnici ne smeju biti žrtva dezinformacija jer imaju pravo na otpremnine odnosno materijalnu pomoć Nacionalne službe za zapošljavanje.

U izjavi za Tanjug on je rekao da je Šinvon zbog poslovnog gubitka doneo odluku da ne produži ugovor određenom broju radnika kojima ističe ugovor o radu, a da će zaposlenima u stalnom radnom odnosu biti ponuđen prelazak kod drugog poslodavca.

„Ima informacija ali i dezinformacija, jer se tu digla prašina. Zakon o radu kaže da poslodavac može da vas uputi kod drugog poslodavca, ili da vam da otpremninu kao tehnološki višak. Onda imate pravo na materijalno“, rekao je on i dodao da su dezinformacije da se tu ne dobija otpremnina.

On je ocenio da je veliki problem komponentaškog sektora u Srbiji jer je zbog korone smanjena potražnja delova za automobilsku industriju, i samim tim smanjena potražnja za radnim angažovanjem radnika.

„U ovoj situaciji sindikat jedino može da isprati da radnici budu adekvatno zbrinuti. I da dobijaju prave informacije. Da se ne luta i ne špekuliše sa informacijama, kao što se priča da ako ne prihvate uput kod drugog poslodavca neće imati pravo na materijalno na Nacionalnoj službi za zapošljavanje u skladu sa propisima“, rekao je on.

Marković je naglasio da kada poslodavac proglašava tehnološki višak, radnicima je po zakonu dužan da isplati otpremnine.

„Može radnika da uputi kod drugog poslodavca, ali ne može da ugovor na neodređeno pretvori faktički na određeno. Ne može gotovina u veresiju, to treba da se kaže radnicima. A da je problem – problem je“, rekao je on.

Očekuje da će se naći način da radnici pređu kod drugog poslodavca, i podseća da je gradonačelnica Niša rekla da druge kompanije, kao Leoni, traže neki broj radnika.

„Jedini problem je što su tu kod komponentaša uglavnom niske zarade, uglavnom oko minimalca, a veliki rad. To je sve rad sa nametnutim ritmom, i teško je raditi, jer tu je traka, proizvodnja i norma“, rekao je on.

Kako je naveo svetski problem nedostatak posla dovodi do gašenja linija, ili smanjenja broja radnih dana, ili broja radnika u Srbiji.

„Veliki broj članova sindikata koji rade u tim kompanija poslat je na plaćeno odsustvo“, rekao je on.

Marković je ocenio da kriza svetske autoindustrije može da uspori i najavljeno otvaranje novih komponentaških fabrika u Srbiji.

„Ko je očekivao da danas imamo 5.000 zaraženih. Korona je ta koja sigurno usporava autoindustriju. Svetski proizvođači su najavili da je rok za isporuku novog automobila produžen, jer ne mogu da ispoštuju potražnju. Samim tim dolazi do usporenja u proizvodnji delova za vozila“, rekao je on.

Podsetio je da ceo komponentaški sektor radi po narudžbini za nove automobile, i za rezervne delove.

„Svaki proizvođač delove za prvu ugradnju pravi po narudžbini. Ono što je naručeno to se proizvede, a rezervne delove ste u obavezi da proizvedete u određenom procentu za gotov proizvod“, objasnio je on.

Zbog nedostatka čipova proizvodnju vozila usporili su veliki svetski proizvođači Dajmler, Stilantes, Opel i Pežo pa se usporavanje oseća i u proizvodnji komponenata u Srbiji.

„Nedostatak čipova, kao i celokupna situacija oko korone dovodi do toga da se smanjuje proizvodnja. Očekujemo da korona stane, da se pronađe neko adekvatno rešenje da bi mogli da krenemo sa proizvodnjom u metalskom sektoru Srbije“, kaže Marković.

Stabilizaciju tog sektora on očekuje tokom narednog perioda.

 

 

IZVOR:RTV

Ostavite prvi komentar

Ostavite komentar

Vaša imejl adresa neće biti objavljena.


*