Srpski „migovi 29” razneli mete iznad Crnog mora

Kako su piloti i tehničko osoblje 101. lovačke avijacijske eskadrile preleteli u bugarsku bazu kod Plovdiva i na poligonu „Šabla” izvršili gađanje ciljeva u vazdušnom prostoru, piše Politika.

Plamen pod krilom – trenutak lansiranja rakete vazduh–vazduh sa „miga 29” (Foto Vojska Srbije)

Tek što bi, pri brzini od oko 700 kilometara na sat i visini od oko 4.500 metara, preleteli morsku obalu, piloti „migova 29” Vojske Srbije uključili bi sisteme naoružanja, zahvatali metu i sa udaljenosti oko 20 kilometara lansirali rakete koje su ih pogađale. Tako je izgledao sam čin gađanja ciljeva u vazdušnom prostoru u Bugarskoj, na poligonu „Šabla” iznad Crnog mora, koje je izvedeno tokom minulih septembarskih dana.

Naši piloti poletali su iz bugarske baze „Graf Ignatijevo” kod Plovdiva, a zatim preletali oko 350 kilometara do Crnog mora, gde ih je, sa pomenutog poligona, koji se nalazi u široj okolini Varne, bugarski oficir za navođenje usmeravao prema cilju, što je jedan od načina delovanja lovačke avijacije. Sve radnje vezane za upotrebu naoružanja i gađanje izvođene su isključivo iznad mora. U susednu zemlju preletela su tri „miga 29”, piloti i tehničko osoblje, a gađanje je obavljeno raketama vazduh–vazduh tipa R-60 i R-73 sa infracrvenim navođenjem.

O tome kako je izgledalo gađanje i njihov boravak u Bugarskoj, razgovarali smo s pilotima 101. lovačke avijacijske eskadrile „Vitezovi”, iz sastava 204. vazduhoplovne brigade stacionirane na aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović” u Batajnici. U prizemnoj zgradi, sedištu eskadrile, ispred koje je prepoznatljivo obeležje – uspravljeno krilo aviona, zatičemo kapetana prve klase Bogdana Kovačevića, kapetana Petra Stefanovića, kapetana Dimitrija Stankovića i poručnika Boška Markovića.


Piloti (sleva) Dimitrije Stanković, Bogdan Kovačević, Petar Stefanović i Boško Marković  (Foto M. Galović)

Oni su najmlađi piloti eskadrile „migova 29”, uglavnom minulih godina nabavljenih aviona čija je modernizacija u toku. Ovi oficiri, koji će u narednim godinama biti uzdanica lovačke avijacije Vojske Srbije, izveli su gađanje ciljeva u vazdušnom prostoru u Bugarskoj, što je kruna obučavanja pilota nadzvučne avijacije čiji je osnovni zadatak zaštita vazdušnog prostora.

– U Bugarsku smo preleteli u grupi, poštujući međunarodna pravila koja je propisala Međunarodna organizacija civilne avijacije (ICAO) – kaže kapetan prve klase Kovačević.

Na vojnom aerodromu u Plovdivu, kako kaže kapetan Stanković, lepo su ih dočekali. Štaviše, dobro su se razumeli govoreći na srpskom i bugarskom, na engleskom bi se sporazumevali ako bi nešto „zapelo” u komunikaciji.


Priprema „miga 29” VS za gađanje ciljeva u vazduhu na bugarskom aerodromu kod Plovdiva (Foto Vojska Srbije) 

To je zapravo bio već drugi put ove godine da su tamo, prvi put su u bazi „Graf Ignatijevo” boravili u junu. Tada je vežba, tokom koje je trebalo da se obavi gađanje, prekinuta nakon udesa bugarskog „miga 29”. Bugarska avijacija nastavlja s upotrebom ovih aviona, a u toku je proces nabavke američkih F-16 i obučavanja na njima.

Piloti Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije u razgovoru za „Politiku” ističu doprinos tehničkog osoblja, budući da su avioni i rakete, daleko od matične baze u Srbiji, funkcionisali kako treba. Uoči početka vežbe naši piloti su, preventivno, upoznati s načinom i procedurama spasavanja na moru.

Kako objašnjava poručnik Marković, nad Crnim morem gađane su padobranske mete koje bi na određenoj lokaciji ispustio bugarski jurišni avion „suhoj Su-25”, koji bi zatim napustio to područje. Meta svetli, isijava toplotu (poput motora „neprijateljskog” aviona), što omogućava gađanje raketama s infracrvenim navođenjem.


Piloti Boško Marković Petar Stefanović (Foto Vojska Srbije) 

– Na letu do mora bili smo na vezi s bugarskom vojnom kontrolom leta, naša komunikacija se odvijala na engleskom jeziku. Zalazili smo od 20 do 40 kilometara nad more i obavljali gađanje – kaže poručnik Marković.

Njegov kolega kapetan Stefanović objašnjava da je, po prilasku cilju, gađanje obavljano isključivo po naređenju oficira za navođenje koji se nalazio na samom poligonu u Šabli.

– Plan gađanja je u Bugarskoj ispunjen sto odsto – ističe kapetan Stefanović.

Naši piloti „migova 29” su na povratku u Srbiju preleteli u grupi iz baze „Graf Ignatijevo” na matični aerodrom u Batajnici. Vazdušnim putem, transportnim avionom An-26 i helikopterom Mi-17, vratilo se i tehničko i ostalo osoblje.


Uoči poletanja prema obali Crnog mora (Foto Ministarstvo odbrane)

Piloti „migova 29” nastavljaju redovnu obuku u Srbiji, neprekidno izvršavajući zadatke takozvane dežurne pare, paraaviona i pilota spremnih u svakom trenutku da polete i zaštite vazdušni prostor naše zemlje. Na domaćim poligonima su uvežbavali, i uvežbavaće, dejstvo po ciljevima na zemlji nevođenim raketama i avio-bombama, a ako sve bude po planu, za dve godine će oni, a tada možda i neko od mlađih kolega, zahvaljujući dobroj vojnoj saradnji s Bugarskom, biti u prilici da ponovo gađaju ciljeve iznad Crnog mora.

 

 

 

IZVOR.POLITIKA

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*