
Godišnje u proseku petoro ljudi pogine u saobraćajnim nezgodama koje se događaju prilikom naletanja na vozilo koje se nalazi u zaustavnoj traci, a čak 20 ljudi bude povređeno, podaci su Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Prema rečima stručnjaka, autoputevi jesu najbezbedniji putevi, ali se greške na njima najskuplje plaćaju.
Pre samo nekoliko dana, na autoputu Beograd-Niš, kod mesta Gornja Trnava, kamion kojim je upravljao G. B. (46) iz Kraljeva, naleteo je na kombi pun radnika koji se zbog kvara nalazio u zaustavnoj traci. Tri osobe su poginule, a šest je teško povređeno. Ispostavilo se da je reč o radnicima koji su krenuli na posao, ali su bili primorani da se u zaustavnoj traci isključe iz saobraćaja zbog kvara na vozilu, ni ne sluteći da će samo nekoliko trenutaka kasnije na njih naleteti masivni šleper.
Kako za „Blic“ objašnjava Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, brzine koje se razvijaju na autoputu su takve da daju jako malu šansu za preživljavanje u slučaju naletanja na zaustavljeno vozilo, naročito ako dođe do naletanja velikih vozila poput kamiona i autobusa. Kako kaže, vremena za reakciju je malo i ono se meri u sekundama.
„Najvažnije je znati u slučaju da ste prinuđeni da se zaustavite u zaustavnoj traci, da vozilo morate da učinite što vidljivijim, a to podrazumeva: sva četiri pokazivača pravca, postaviti sigurnosni trougao na udaljenosti najmanje od 100 metara iza vozila i, naravno, vozač mora obući svetloodbojni prsluk. Važno je znati i da svi putnici moraju napustiti vozilo i da se pomere i siđu sa autoputa ukoliko je fizički moguće, pa makar to bila i livada ili njiva„, objašnjava za „Blic“ Okanović, ističući da isto pravilo važi i za autobuse, jer uvek postoji mogućnost naletanja kamiona.
Ističe da mi u Srbiji imamo jedan veliki sistemski problem.
„Po našim propisima je vozaču dozvoljeno čak dva sata za uklanjenje vozila sa autoputa. U državama koje imaju dobre rezultate u oblasti bezbednosti saobraćaja, praktično u svim državama Zapadne Evrope, ukoliko dođe do prinudnog zaustavljanja vozila na autoputu alarmira se kontrolni centar ili neko od vozača prijavljuje to policiji i u najbržem mogućem roku stiže dizalica koja vozilo uklanja do prve benziske pumpe ili parkinga. Reč je o minutima„, podvlači Okanović.
Kod nas je, kaže, situacija drugačija. Problem je što vozač ima 120 minuta rok da ukloni vozilo, a ukoliko to ne učini, obavezu na sebe preuzima upravljač puta.
„Autoputevi jesu najbezbedniji putevi, ali se greške na njima najskuplje plaćaju. Ljudi moraju da shvate da zaustavna traka nije parking tržnog centra, a autoput nije magistralni putić„, kaže on.
Podsetimo, početkom novembra, na autoputu kod Inđije u smeru ka Beogradu, došlo je do saobraćajne nesreće u kojoj su život izgubili muškarac i žena, dok su troje dece iz njihovog automobila povređeni. Reč je o 10-godišnjim bliznakinjama i detetu starom oko dve godine. Do nesreće je došlo kada je putnički automobil austrijskih registarskih oznaka pokušao da se uključi iz zaustavne trake, prilikom čega je na njega naleteo kamion.
Početkom oktobra, na deonici puta Subotica-Novi Sad, poginuo je Novica N. (48), dok je u zaustavnoj traci stajao kraj svog pokvarenog automobila marke „sitroen“ koji je bio u kvaru. Uprkos tome što je vozilo bilo propisno obeleženo, na njega je naleteo kamion s prikolicom kojim je upravljao Kristijan S. (32). Novica je nastradao na licu mesta.
IZVOR:021.RS
Be the first to comment